Wednesday, April 11, 2012

Emale...


Just sinu käest õppisin ma esimest korda mõtlema, tundma, kujutlema, uskuma...
***
Sa oled nagu igavene sõprus.
Sa oled nagu saladus, mis on peaaegu
liiga tore, et seda pidada.
Sa oled nagu algus, lõpp ja
kõik seal vahel.
Sa oled nagu kevadvihm.
Sa oled nagu päike, mis minu peale
paistab ja mind soojendab.
Sa oled nagu aasalill.
Sa oled nagu väga tark
entsüklopeediaköide.
Sa oled nagu sina ise
ja ma armastan sind!
***
Läbi pingul päevade,
läbi asutute aastate,
ikka ja alati
see tasane saateviis.
Surma silmitu seina takkagi
elusoe,
ihusoe, igiomane -
mu ema kume hääl.
(E. Niit)
***




















Emad nõuavad sult nii vähe:
Ütle tänan ja palun.
Kanna alati puhas taskurätt kaasas.
Pese korralikult kaela.
Ära eputa. Tule õigeks ajaks kohale.
Ära jää liiga kauaks külla.
Söö viisakalt.
Ära kunagi toitu raiska.
Ole loomade vastu hea.
See on vajutatud kustumatult meelde,
südamesse ja hinge.
Igaveseks.
***
(Ema)Armastusel on kummaline võime paljuneda.
Kahekordistuda.
Kolmekordistuda, nii et iga uue lapse saabumisel
jätkub seda ikka küllaga.
***
Inimeste emad on ainsad, kes lasevad oma järglastel endale terve elu muret teha.
***
Minu esimene elav mälestus ...
on see ... kui ma vaatasin esimest korda temale otsa
ja tema vaatas otsa minule.
Seda ma mäletan
ning seda pilkude vahetamist olen ma kandnud endas terve elu.
Me tundsime teineteist ära,
mina olin tema laps
ja tema oli minu ema ...
See, mida ma oma emalt pärisin,
on minu sees.
Ma kiindun inimestesse liiga kergesti,
nagu temagi.
Selle armastamise ande eest
tänan ma oma kallist ema.
***
Emad on inimesed,
kes võivad toimetada terve päeva -
ja olla ikka sealsamas,
kus nad olid eelmisel õhtul
***
Üks hetk teeb inimese isaks,
kuid ema kujuneb lõputust hulgast hetkedest,
koormast koorma järel.
***
Enamik teisi kauneid asju elus
tuleb kahe- või kolmekaupa,
kümnete ja sadadena.
On palju roose, tähti, päikeseloojanguid, vikerkaari,
õdesid ja vendi, tädisid ja nõbusid,
kuid ainult üks ema terves maailmas.
***

EMA...
... on see, kes teeb üllatunud ja rõõmsa näo, kui ta lapsed talle emadepäeval kell neli hommikusöögi toovad;
... on naine, kellel näib olevat kümme paari käsi. Tal ei jää muud üle;
... on inimene, keda sa vajad siis, kui absoluutselt keegi teine ei kõlba;
... ei talu mingeid tobedusi. Noh, mitte väga suurtes kogustes;
... on inimene, kes võib öelda lohutavaid mõttetusi, mis kuidagimoodi teevadki asja paremaks;
... on inimene, kes on õppinud armastama ega suuda enam kunagi sellest harjumusest vabaneda;
... on inimene, kelle sahtlid on pungil täis joonistusi, vildakaid lihavõttejänkusid, kirju, isetehtud õnnitluskaarte, savist kasse, diplomeid ja medaleid. Ja keda pole võimalik veenda ainsastki loobuma;
... on inimene, kes tõmbub näost kahvatuks, kui telefon heliseb õhtul kell 11;
... on naine, kes oskab teha kümmet asja korraga - ja ikka leida aega veel marraskil põlve musiga ravimiseks.
***
Ema võib olla ükskõik kui suur või ükskõik kui vana, kuid ta ei tunnista kunagi, et ta on üle kolmekümne.
Emal on pehmed käed ja ta lõhnab hästi.
Emale meeldivad uued kleidid, muusika, puhas maja, tema laste musid, automaatpesumasin ja issi.
Emale ei meeldi, kui lapsed on haiged, porised jalad, jonnimine, vali lärm ja halvad tunnistused.
Ema oskab vaadata kraadiklaasi (issi suureks hämmastuseks) ja võtta nagu võluväel suudlusega valu ära.
Ema oskab küpsetada maitsvaid kooke ja pirukaid, kuid talle meeldib, kui lapsed söövad köögivilja.
Ema oskab pontsaka imiku mõne sekundiga talvekombinesooni pakkida ja kurvad näokesed oma suudlusega rõõmsaks teha.
***
Sina -
ei teadnud su nime -
su naerule naeratasin vastu;
su kätele küünitasin vastu ma käsi.
Südame vastu valu surusin.
Nüüd tean ma su nime: EMA.
***

Emal ei pruugi alati õigus olla,
ent ta ei eksi kunagi.
***
Küll elu toob aastaid ja laubale kurde,
küll elu toob sõpru kes siirad ja head.
Kuid ükski neist ei ole parem ja kuldsem,
ei õiglasem emast, kes kalliks meid peab.
Kui mind mõni mure vaevab,
sa mind hellalt lohutad.
Poole sellest raskest murest
enda kanda võtad sa.
Kui mu nägu särab rõõmust,
sinu juurde tõttan ma.
Kahekesi seda rõõmu
peame meie jagama.
 

No comments:

Post a Comment